Un expert STASI, Gerd Wiesler, specializat în anchetarea celor care, în anii Cortinei de Fier, întreţineau relaţii cu jumătatea capitalistă a Germaniei, primeşte misiunea de a contabiliza fiecare mişcare a unui faimos scriitor, Georg Dreyman, suspectat, prin superbia cu care îşi gestionează succesul, de disidenţă. Mai mult - căci revanşa politică are, nu de puţine ori, origini meschine - căsnicia perfectă a acestuia din urmă cu o frumoasă actriţă e de natură să stârnească invidia Ministrului Culturii. În consecinţă, în apartamentul elegant al poetului sunt instalate microfoane care înăbuşă, practic, orice posibilitate de intimitate fonică. Sub comanda inchizitorului de carieră, înregistrările sunt ascultate în timp real şi rezumate, tot în timp real, pe pagini întregi. Nu interesează, cu adevărat, decât discuţiile care vizează, în limbajul de lemn al epocii, subminarea autorităţilor Republicii Democrate. Hărţuirea la care este supusă soţia lui Dreyman, venită tocmai din partea acestor autorităţi, e eludată sistematic. Se întâmplă însă că profesionistul însărcinat cu monitorizarea, impecabilul agent Wiesler, numit, în documentele oficiale HG XX/7, intră subit în sfera de fascinaţie a victimei. Naivitate de ambele părţi, căci dacă unul, neavând habar de prezenţa dispozitivelor de ascultare, le mărturiseşte prietenilor planul de a publica, în Vest, un articol anonim care denunţă atrocităţile regimului Honecker, celălalt mistifică dezinvolt discuţiile, atrăgând atenţia asupra unei conformiste piese de teatru ce urma să celebreze intrarea pe drumul luminos al socialismului. Cum faptele se petrec în 1984, Georg Dreyman va avea, nu peste mult, ocazia să-i arate necunoscutului, în condiţii de libertate, recunoştinţa sa.
Acesta e, în linii mari, subiectul filmului The Lives of Others (2006), pe care, într-un eseu, Andrei Codrescu îl invocă. După ştiinţa mea,