- Scaderea pretului otelului a relansat productia de vagoane.
- Producatorul de vagoane a reusit, astfel, sa angajeze somerii proveniti de la firmele care au ramas fara comenzi.
In timp ce mai multe firme din Arad au facut concedieri, Astra Arad, fabrica de vagoane de marfa, a facut angajari. A avut nevoie de personal calificat, bine pregatit si a putut alege din randul celor ramasi someri mai ales de la societatile multinationale.
Situatia vagonarilor este diferita de cea din industria constructiilor de masini. Comenzile pentru vagoane nu au fost anulate, ci doar reesalonate. "Era rau daca s-ar fi intamplat si la noi ca in industria auto, unde s-au inchis fabrici peste noapte. Noi ne-am pastrat toate comenzile si pana acum nu avem probleme nici cu locurile de munca, chiar am mai angajat sudori valorosi", declara Ioan Rusu, liderul sindicatului din fabrica.
De fapt, situatia producatorului de vagoane este oarecum atipica. Cu aproximativ un an si jumatate in urma, piata de vagoane din Europa s-a prabusit, pentru ca a crescut brusc pe pietele internationale pretul otelului, principala materie prima pentru constructia de vagoane. In vremea cand alte industrii mergeau din plin, vagonarii aradeni au avut probleme.
Acum, cand criza loveste in special piata auto, cererea de vagoane se mentine, iar uzina aradeana are contracte asigurate pe cativa ani inainte. Parcul de vagoane din Uniunea Europeana este in proportie de 70-80% in situatia de a fi casat. In plus, pe fondul crizei, firmele prefera transporturile feroviare, pentru ca acestea sunt mai ieftine decat cele rutiere.
In urma cu un an, pe piata existau zvonuri despre vanzarea terenului si demolarea fabricii. A fost votat chiar si un PUZ de cartier rezidential, cu blocuri de peste 10 etaje. Acum, nici nu se mai pune problema. Vagonarii aradeni spera ca in scurt t