O rubrica noua, cu notatii scurte despre ce inseamna, in momentul de fata, performantele culturii pe alte meridiane. Un ochi aruncat asupra celor mai semnificative evenimente culturale de azi si reintors in orbita ziarului nostru online cu irisul dilatat de uimire, pretuire, speranta sau, de ce nu, de invidie.
REGIZOR
Filmele bune nu mor. Uneori nici regizorii...
Decan absolut al cineastilor aflati in activitate, Manoel de Oliveira s-a nascut in orasul Porto, la 12 decembrie 1908. Cu o luna in urma, si-a serbat centenarul in spatele camerei de filmat, in cartierul Chiado din Lisabona, unde a inceput turnarea ultimului (deocamdata!) sau film, Singularidades de uma rapariga loura (Ciudateniile unei tinere blonde), al carui scenariu reinterpreteaza o poveste a marelui romancier realist portughez Eca de Queiroz. „A inceta sa muncesti inseamna sa mori. Daca mi s-ar lua cinematograful, as trece pe lumea cealalta." Cu palaria pe cap si cu o silueta perfect verticala, care nu-i tradeaza deloc varsta, regizorul este apreciat de toata echipa cu care lucreaza pentru energia si umorul sau debordant. Singularidades..., o suita de confesiuni facute intr-un tren (in care eroul, Macario, este interpretat de nepotul cineastului, Ricardo Trepa), pleaca de la ideea ca „mai degraba ii poti povesti unui necunoscut ceea ce te framanta, decat unui prieten sau chiar nevestei", declara Oliveira la o conferinta de presa. Regizorul se grabeste nevoie mare, pentru ca vrea sa termine montajul astfel incat pelicula sa fie gata pentru Festivalul de Berlin, din februarie.
FILM
Rasu’-plansu’)
A iesit pe ecrane, la sfarsitul anului trecut, un film documentar ciudat, tandru, rascolitor pe alocuri, in totalitate plin de elan vital si de energie, intitulat I feel good!, sub bagheta regizorala a lui Stephen Wa