- Extern - nr. 243 / 23 Ianuarie, 2009 La sfarsitul anului trecut, vizitam Opelul, insotiti de doamna Maria Nirlich din administratia fabricii, legatura de suflet a grupei tinerilor romani, aflati la specializare in Rüsselsheim. Dupa o relatare succinta intr-o germana – hochdeutsch – de invidiat, Maria trecu spontan la dialectul ardelenesc, bistritean, aducandu-ne pe alte meleaguri ale comunicarii. La 18 ani, cand a ajuns in Germania, vorbea saseste. O intelegeau greu, nu numai din cauza limbii: "Au trecut 30 de ani, dar sufletul mi-a ramas acolo, acasa, in Romania”. - Cum e cu Opelul, Maria? - Reducerea productiei cu 20%, scurtarea timpului de lucru, concedieri… Ma tem ca se duce, si fabrica, si orasul, tot ce-a cladit Adam Opel, acest imperiu, cum spune lumea de pe-aici. G.M.-ul american tace! Priveam, in imensa hala de montaj, "caracatitele mecanice” manevrand, cu usurinta, caroseria noului automobil "Insignia” – se spune "masina anului”. In pofida noilor investitii, viitorul traditionalului fabricant german este incert, "concernul mama”, General Motors, aflandu-se in pragul falimentului. Incercand sa evite dezastrul, Landul Hessen (Frankfurt) oferea 500 de milioane de euro, iar guvernul german este pe punctul de a contribui cu doua miliarde de euro. Aceasta – declara Angela Merkel, cancelarul Germaniei, in decembrie – depinde de o actiune similara, de anvergura, a guvernului american, vizavi de concernul din Detroit. Dupa un refuz al republicanilor si al presedintelui Bush, democratii lui Obama reusesc sa obtina, in ianuarie, un ajutor de 17 miliarde de dolari pentru trioul G.M., Ford si Chrysler. In Germania, concernul international Solar Word intentioneaza sa preia Opelul, in cazul in care ar beneficia de contributia statului, eschivandu-se, insa, de la plata compensatiei fata de G.M. Raspunsul american intarzie, Opelul reprezinta poarta spre piata europ