Există obiceiul ca, la preluarea preşedinţiei semestriale a Uniunii Europene, fiecare ţară să organizeze o manifestare culturală, de obicei o expoziţie, chiar în locul unde se desfăşoară reuniunile Consiliului de Miniştri. Cultura, care va să zică, uneşte popoarele Europei - cam acesta ar trebui să fie mesajul. Există o anume "viziune" propagandistică în acest mod de a trata arta/cultura (ca "element al suprastructurii", vorba lui Marx...), plus rutina evenimentelor de acest gen: facem o conferinţă de presă, inaugurăm festiv, contemplăm un pic opera, schimbăm amabilităţi, cugetăm la felul în care artiştii şterg graniţele şi tragem concluzia că UE este o construcţie culturală. Frumos.
De această dată însă, lucrurile n-au ieşit "conform graficului". Povestea este, de-acum, ştiută: preşedinţia cehă a UE a încredinţat unui artist ceh, David Cerny, misiunea de a elabora o operă care să reprezinte cele 27 de state membre. Acesta a realizat singur lucrarea (intitulată "Entropa"), pretinzînd însă că a colaborat cu cîte un artist din fiecare ţară. În fapt, "artiştii" erau inventaţi, cu biografii cu tot, iar lucrarea înfăţişa harta statelor UE, fiecăruia fiindu-i rezervat cîte un clişeu sau stereotip: Franţa apare drept "ţara grevelor", Italia - a fotbalului, România - ţara lui Dracula, Olanda e complet inundată, deasupra apei rămînînd doar cîteva minarete etc. Bulgaria, reprezentată ca un WC turcesc, a protestat oficial. Artistul şi-a recunoscut farsa, anunţînd că va restitui banii primiţi. Vicepremierul ceh a cerut scuze Bulgariei într-o conferinţă de presă ţinută chiar în faţa lucrării cu pricina. Dar scandalul a fost deja creat, comentariile au curs, iar oficialităţile europene sînt într-o poziţie delicată: nu pot "elimina" în vreun fel lucrarea artistului ceh (ce ne facem cu libera exprimare?), nu pot scoate harta Bulgariei (cenzură!), dar nici nu pot bifa, sol