Cetelem, cea mai mare companie de credite de consum de pe piata locala, membra a gigantului francez BNP Paribas, si-a bugetat pentru acest an o stagnare a imprumuturilor acordate, in conditiile in care in decembrie acestea au scazut cu 30%.
"Am avut doi ani 2008: unul pana in septembrie si unul dupa. Din septembrie piata a inceput sa scada, iar in decembrie am inregistrat o reducere de 30% a volumului de credite acordate. S-a restrans foarte mult partea de creditare, pentru ca sunt putini euro, iar leii nu circula intre banci, chiar daca exista pe piata", afirma Daniel Boaje, directorul general al Cetelem, intr-un interviu acordat ZF.
Boaje, 38 de ani, a fost numit la conducerea companiei in vara anului trecut, dupa ce a ocupat pozitia de director operational, iar anterior a detinut aceeasi functie in cadrul lantului de restaurante McDonald's.
Anul trecut Cetelem a ajuns la un sold al creditelor acordate de 1,09 mld. lei (273,5 mil. euro), cu 34% peste nivelul din 2007. Volumul creditelor acordate a fost de 813 mil.lei (221 mil. euro).
Anul 2009 este primul cand compania previzioneaza o crestere zero, dupa multi ani de cresteri de doua cifre. Cetelem acorda credite de consum, de nevoi personale, pe card si auto in lei, cu dobanzi fixe.
"Nu am luat in calcul nicio crestere in 2009, poate doar la cardurile de credit, cred ca este realist asa. Incercam sa consolidam relatia cu clientii existenti si am restrans atragerea de clienti noi, pentru ca este o perioada dificila, iar costurile nu mai sunt atat de atractive. Din octombrie pana in decembrie am majorat dobanda la credite in medie cu 12 puncte, pana la o medie de 36% pe an (dobanda anuala efectiva - n.r.), in conditiile in care costul banilor s-a dublat", explica Boaje.
Nu este deloc usor sa faci un buget pentru 2009, spune el, dar nu va fi nici cel mai greu an de pana acum. "Dezas