Presedintele francez Nicolas Sarkozy a anuntat la sfarsitul saptamanii trecute un "miniplan" in valoare de 600 de milioane de euro pentru salvarea ziarelor franceze grav afectate de criza financiara prin scaderea veniturilor din publicitate, cresterea costurilor de productie si dificultatea adaptarii la o era a internetului, scrie Financial Times.
Planul de trei ani (care costa 200 de milioane de euro pe an) prevede dublarea publicitatii de la Guvern in ziare, reducerea tarifelor sociale pentru distribuitori, amanarea cresterii costu-rilor de curierat si mari reduceri de taxe pentru investitiile in serviciile online.
In prezent, 10% din cifra de afaceri a ziarelor nationale franceze vine din ajutorul de la stat, in special sub forma de reduceri de taxe.
Cu toate acestea, publicatiile au de suferit de pe urma costurilor de pro-ductie prea mari in comparatie cu cele de la nivelul Europei si a distribuirii reduse.
In 2007, numai doua ziare franceze au avut profit: L'Equipe, cotidianul de sport, si cel de business, Les Echos. Celelalte publicatii prestigioase precum Le Monde sau Liberation (de stanga) au avut probleme financiare inca dinainte de aparitia crizei economice.
Sarkozy a declarat ca este "datoria statului" sa ajute presa. Potrivit aces-tuia, e necesara reducerea cu 30-40% a costurilor de productie ale ziarelor, iar reducerea tarifelor sociale pentru distribuitori ar putea economisi 80 de milioane de euro.
Avand in vedere influenta sa mare in mass-media - este foarte bun prieten cu anumiti directori de ziare si, recent, a facut anumite modificari astfel incat el sa numeasca conducerea televiziunii publice - masura luata de liderul de la Elysee ar putea fi considerata una controversata. Cu toate acestea, editorii si executivii din mass-media au primit cu bratele deschise planul lui Sarkozy.
"E bizar, dar e Franta", a decla