Vasile Miu, directorul general al operatorului portuar Oil Terminal Constanta (simbol bursier OIL), spune ca scaderea puternica inregistrata de barilul de petrol in a doua jumatate a anului trecut a afectat profitabilitatea rafinariilor romanesti, ceea ce a afectat in cele din urma si activitatea terminalului din Constanta.
Pretul barilului de petrolul a scazut in semestrul doi de la un maxim istoric de putin peste 145 de dolari in iulie la un nivel de aproape 45 de dolari la finele anului trecut, ajungand in ultimele saptamani la 30 de dolari.
"Tinand cont de situatia actuala si de faptul ca nu putem sti ce ne va oferi anul 2009 din punctul de vedere al pretului titeiului, previzionam o scadere cu 20-30% a veniturilor raportat la nivelul anului trecut, dar speram ca prin veniturile obtinute din stocari sa reducem cat mai mult acest deficit", spune Miu.
In primele noua luni ale anului trecut, Oil Terminal a inregistrat o cifra de afaceri de 97,9 mil. lei (circa 27 mil. euro), in crestere cu 11,9% fata de perioada similara din 2007. In intervalul ianuarie-septembrie veniturile companiei s-au cifrat la 99,7 mil. lei, cu 8,4% mai mari comparativ cu aceeasi perioada din 2007, si a raportat cheltuieli de 97,8 mil. lei, in urcare cu 17,5%, de la 83,2 mil. lei. Profitul Oil Terminal a scazut in primele noua luni ale anului trecut de peste trei ori, de la 7,3 mil. lei in perioada similara din 2007, la 1,5 mil. lei.
In privinta sectorului de transport al titeiului, Miu spune ca ultima perioada a adus o scadere a importurilor de titei din partea Petrom, ca urmare a problemelor pe care le au in acest moment cu Rafinaria Arpechim, axandu-se pe procesarea titeiului din intern in Rafinaria Petrobrazi.
"De asemenea, nu trebuie uitat faptul ca Rafinaria Petrotel-Lukoil a intrat in revizie tehnica pana la jumatatea lunii februarie, iar Rafinaria Rafo est