Retailerul de mobilier si decoratiuni interioare IKEA, prezent printr-o singura unitate pe piata locala, a inregistrat o crestere de 50% a vanzarilor anul trecut pana la 104,7 mil. euro (inclusiv TVA), comparativ cu 70 mil. euro, cat a inregistrat in cele noua luni de functionare din 2007.
Aceste rezultate urca IKEA in topul primilor trei jucatori din industria mobilei, clasament dominat de Mobexpert si Elvila care detin si capacitati de productie. Potrivit rezultatelor raportate exclusiv in retail, IKEA l-a detronat cel mai probabil pe Viorel Catarama, proprietarul magazinelor Elvila, o retea de peste 50 de unitati.
IKEA nu a simtit pana acum efectele crizei internationale, potrivit declaratiilor reprezentantilor sai, ultimele luni ale anului aducand un plus al afacerilor de 20% comparativ cu perioada similara din 2007. Septembrie a fost, de altfel, luna cu cele mai mari vanzari la nivelul intregului an, acestea depasind 11 mil. euro.
"Inca nu am finalizat bilantul pe 2008, insa sigur vom raporta profit", a spus Cornel Oprisan, retail manager al IKEA Romania, care a adaugat ca ii este imposibil sa faca o estimare cu privire la evolutia vanzarilor in primul trimestru din acest an.
In 2007, potrivit datelor existente pe site-ul Ministerului de Finante, IKEA a inregistrat un profit net de 4,6 mil. euro.
Potrivit estimarilor IKEA, primele efecte ale crizei ar putea sa apara in industria de profil din luna februarie, insa planurile de extindere nu vor fi afectate, obiectivul anuntat initial de sase unitati intr-un interval de cinci - sase ani urmand sa se pastreze. Ca locatii sunt analizate orasele Bucuresti, Constanta, Iasi, Galati, Cluj si Timisoara.
Pe de alta parte, alti jucatori precum Mobexpert, Elvila sau Staer au resimtit deja efectele adverse ale crizei, raportand rezultate sub asteptari.
Liderul pietei, compania Mobexpert