Doar nouă primării au actele în regulă. Aproape toate primăriile din judeţ funcţionează fără aviz pentru serviciile de asistenţă socială.
ll Peste 90% din primăriile existente în judeţ, respectiv 67 din 76, nu au obţinut avizele de funcţionare pentru serviciile de asistenţă socială la nivel local. Legea prevede ca administraţiile publice locale să aibă angajaţi asistenţi sociali şi să le ofere acestora birouri speciale unde să funcţioneze. În caz contrar, problemele de asistenţă socială ar fi gestionate prost sau aproape deloc - sunt de părere reprezentanţii Direcţiei Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei (DMSSF) Maramureş. „Toate serviciile sociale trebuie făcute după anumite standarde. Fiecare primărie trebuie să aibă un compartiment sau măcar o persoană specializată în domeniul social. Altfel, situaţiile de criză sunt rezolvate de intermediari sau «după ureche» şi fără profesionalism”, declară Ovidu Morar, director executiv DMSSF Maramureş.
Toate primăriile din judeţ au angajate persoane care se ocupă de problemele sociale locale, dar acestea nu sunt autorizate să presteze aceste servicii. „Cei care se ocupă de anchetele sociale lucrează undeva la limita legalităţii”, spune Ovidiu Morar. Angajarea unui asistent social de către primării este condiţionată de tipul de servicii pe care îl oferă. „Nu există un asistent social la un anumit număr de locuitori. Ei sunt angajaţi în funcţie de cerinţele sociale din zona respectivă”, explică asistentul social Bogdan Gavra, din cadrul Serviciului Public de Asistenţă Socială Baia Mare.
Sancţiuni pentru primării
Primăriile pot obţine avizele de la sediul DMSSF Maramureş. Primăriile care nu se vor conforma legii vor fi sancţionate de către inspectorii sociali.
„Administraţiile au angajate persoane pe domeniul social, însă, probabil din comoditate, nu deţin avize de funcţionare”, pu