Afacerile celor mai mari zece distribuitori de bunuri de larg consum (FMCG), care au crescut in ultimii doi ani cu un ritm de 15-20%, ajungand la o valoare estimata de ZF la 2,3 mld. euro la nivelul lui 2008, ar putea inregistra in acest an o stragnare sau chiar o diminuare, prognozeaza companiile de distributie din sector.
"Raportat la ratele de crestere din ultimii ani, avansul pietei in 2009 cred ca va fi nesemnificativ si ar putea parea a fi chiar o stagnare", spune Rand Sherif, CEO-ul Interbrands, cea mai mare companie de distributie din sectorul FMCG.
"Nu cred ca va exista o crestere a pietei, daca ne referim strict la cifre. 2009 va fi un an in care piata se va aseza", prognozeaza Wael El Ghadban, managerul general si actionar al Top Brands Distribution, a doua mare companie specializata pe distributia bunurilor de larg consum la nivel local. Aceasta a realizat anul trecut o crestere de 50% a afacerilor, pana la aproximativ 330 mil. euro.
Unii jucatori au incheiat deja parteneriate cu furnizori noi, pentru a-si asigura cresterea afacerilor in acest an. In plus, deprecierea leului va afecta profiturile companiilor din distributia FMCG, unul din sectoarele cu cele mai mici marje de profit din economie.
"Cheltuielile financiare vor fi cu siguranta mai mari in acest an, iar cresterea de curs valutar va influenta si ea negativ profitabilitatea companiilor de profil", afirma Ioannis Ferfelis, directorul general al distribuitorului Elgeka-Ferfelis Romania. In clasamentul celor mai mari zece distribuitori din FMCG se afla si Interbrands, Aquila Group, Astral Impex, Macromex, Whiteland, Agroalim, Lekkerland si Agrirom.
In 2007, majoritatea companiilor profitabile din acest clasament au raportat marje ale profitului net de 1% sau chiar mai mici, potrivit datelor de la Ministerul de Finante.
Afacerile celor mai mari zece dis