Expertii in resurse umane spun ca solutia de reducere a lefurilor nu este una optima, nici pentru angajatori, nici pentru angajati. Micsorarea sumelor primite lunar, chiar daca salveaza temporar compania, duce la aparitia demotivarii. Pe de alta parte, si concedierile reprezinta doar o solutie de moment si pot avea efecte negative.
In conditii de criza financiara, angajatorii incearca sa reduca tot mai mult cheltuielile si fac economii la sange. Bugetele pentru prime, petreceri sau teambuildinguri sunt doar niste vise atunci cand se "umbla" la salarii. Deja unele firme, in incercarea de a-si pastra angajatii, au ales sa taie din lefurile tuturor salariatilor cate 20 sau 30%. Motivul invocat: "nu vrem sa dam afara!".
Specialistii in resurse umane atrag atentia ca o astfel de decizie trebuie luata doar dupa o atenta analiza a situatiei. "Aceste hotarari nu se iau la intamplare sau intr-un mod subiectiv. Ele trebuie sa fie rezultatul unei analize corecte a afacerii", spune Alina Botezatu, managing partner la Perspective Group.
Cu siguranta, este convinsa Camelia Buburuz, director de resurse umane la Hotelul J.W. Marriott, nu exista o reteta potrivita suta la suta pentru orice tip de companie si orice tip de structura de personal. "Este important ca angajatorul sa se gandeasca la decizia luata atat din punctul de vedere al impactului imediat asupra afacerii, direct sau indirect, insa trebuie sa ia in calcul si urmarile pe termen lung", considera specialista.
Practic, fiecare companie apeleaza la diverse strategii de supravietuire. "Printre solutiile pe care le-am vazut au fost disponibilizarile, scaderile de salariu sau diminuarea normei de lucru la sase ore sau la patru zile. Important pentru aceasta perioada este ca fiecare angajator sa aleaga o solutie care, pe termen mediu si lung, sa nu-i afecteaze imaginea", spune Ana Giurca,