Chiar dacă multe persoane o ignoră, aptitudinea de a asculta vă ajută să înţelegeţi mai bine cerinţele şi ideile celor din jurul dumneavoastră, şi, implicit, să comunicaţi eficient.
Abilitatea de a asculta este mult diferită de caracteristica fizică de a auzi şi are o serie de avantaje. „O ascultare eficientă vă permite să înţelegeţi mai bine sarcinile şi ce se aşteaptă de la dumneavoastră; să construiţi o relaţie optimă cu colegii de serviciu, cu şefii şi cu clienţii; să îi susţineţi pe cei din jur“, notează specialiştii în resurse umane de la www.ele.ro.
În plus, vă ajută să aflaţi sensul ascuns al afirmaţiilor celor din jur, astfel încât să fiţi capabili să rezolvaţi eventualele probleme apărute la locul de muncă în relaţia cu colegii, cu şefii, cu clienţii ori cu partenerii de afacere sau pe cele legate strict de serviciu.
Primul sfat: încetaţi să vorbiţi!
Potrivit specialiştilor, un prim sfat pentru o ascultare eficientă este să încetaţi să vorbiţi, deoarece nu puteţi asculta în acest timp. În plus, arătaţi-i vorbitorului că-l ascultaţi - staţi liniştiţi, nu gesticulaţi şi, mai ales, suspendaţi alte activităţi (nu citiţi notiţele, corespondenţa sau ziarul în timp ce vorbeşte cineva) şi nu faceţi gesturi care distrag atenţia - nu mâzgăliţi, nu bateţi cu degetele în birou, nu vă jucaţi cu pixul, nu umblaţi cu hârtii. Foarte important este să fiţi răbdător cu interlocutorul şi să-i acordaţi timpul necesar pentru a spune ce are de spus - nu-l întrerupeţi, nu faceţi greşeala de a pleca în timp ce altul vorbeşte (pe lângă faptul că în acel moment comunicarea este compromisă, este şi o mare impoliteţe) şi nu vă înfuriaţi, chiar dacă interlocutorul vă aduce la cunoştinţă lucruri neplăcute sau vă expune un punct de vedere diferit de al dumneavoastră.
Ce înseamnă să fii eficient în ascultare
O ascultare efici