Transporul, energia şi serviciile bancare - sectoare problematice la nivel comunitar
Mai puţin de o treime dintre români au încredere în autorităţile din domeniul protecţiei consumatorului, arată un raport european privind pieţele de consum, dat publicităţii de Meglena Kuneva, comisarul din domeniu.
Conform datelor, 27% dintre consumatorii români declară că au fost păcăliţi de ofertele vânzătorilor sau de publicitate, iar 13 procente susţin chiar că au căzut victime ale ofertelor înşelătoare. Cât priveşte produsele de pe piaţa autohtonă, 38 la sută dintre români cred că sunt nesigure pentru consum, fapt ce plasează ţara noastră pe locul a doilea după Grecia. O problemă consemnată de raportul european este influenţarea deciziei de a cumpăra sau nu un bun/serviciu - 3% dintre români declarând că s-au simţit presaţi de operatorii economici să achiziţioneze produsul respectiv. Neîncrederea generală a românilor în reprezentanţii protecţiei consumatorilor plasează ţara noastră sub media EU 27, fapt accentuat şi de neîncrederea vânzătorilor în propriile produse şi de cei 65 la sută dintre retaileri care au fost sancţionaţi de inspectorii în domeniu.
La nivel comunitar se observă o tendinţă generală de nemulţumire în privinţa calităţii serviciilor şi bunurilor de bază. Cei mai mulţi europeni au catalogat drept nesatisfăcătoare calitatea serviciilor de transport urban, energie, telefonie fixă şi servicii poştale. În ceea ce priveşte serviciile bancare, s-a constat o diferenţă inexplicabilă între dobânzile şi comisioanele din diferite state membre, sectorul acesta fiind unul din cele mai problematice la nivel comunitar. În medie, numai 11 la sută dintre europeni au schimbat instituţia financiară în ultimii doi ani, o problemă majoră fiind imposibilitatea de a compara ofertele. (E.H.)
Transporul, energia şi serviciile bancare - sectoare problematice la