Aproape 70% dintre romani apeleaza la prieteni, familie, rude sau cunostinte pentru a se informa in legatura cu achizitia unui produs sau serviciu financiar. In 2008, doar 30% din romanii care intentionau sa achizitioneze un produs sau serviciu financiar au declarat ca apeleaza la sfatul consilierilor financiari profesionisti.
Conform studiului desfasurat de Henley Centre Headlight Vision pentru Aviva plc in 2008, in tarile din Europa Centrala si de Est clientii sunt predispusi sa utilizeze ca surse principale de informare prietenii, familia, rudele sau cunostiintele, in timp ce pe pietele mature din Europa de Vest si cele anglofone clientii apeleaza cu precadere la sfaturile profesionistilor in domeniu. Astfel, in tari precum India sau China 75% si respectiv 74% din respondenti au declarat ca se bazeaza pe sfaturi informale cand decid sa achizitioneze produse financiare, in timp ce la polul opus se afla Canada si UK cu 21% si respectiv 23%.
Produsele financiare au tendinta de a deveni mai complexe si lipsa specialistilor ii determina pe oameni sa prefere recomandarile informale mai degraba decat sa apeleze la un profesionist si sa nu inteleaga sfaturile oferite, arata studiul Aviva.
Retelele informale au jucat un rol destul de important in deciziile de achizitie luate de clientii din majoritatea tarilor din Europa Centrala si de Est, insa pe masura ce pietele ajung la maturitate se remarca o crestere a rolului institutiilor financiare si al industriei insasi. Astfel, cresc sansele clientilor de a primi sfaturi impartiale, pe intelesul si in conformitate cu nevoile lor.
Rezultatele studiului Aviva arata ca, la nivel global, mai putin de jumatate din clientii care achizitioneza un serviciu financiar considera, in momentul achizitiei, ca detin toate informatiile de care au nevoie, astfel incat sa aleaga serviciul sau produsul financ