Potrivit "Tabloului de bord al pietelor de consum", prezentat ieri de comisarul european Meglena Kuneva, piata creditelor bancare pentru persoane fizice impreuna cu pietele energiei si transportului urban sunt considerate cele mai problematice pentru consumatori. In Romania, cele mai multe sesizari trimise Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor se refera la serviciile financiare.
Desi serviciile sunt partea cea mai importanta a economiei europene, unele servicii-cheie sunt neperformante, precum cele de energie, banking si transport urban sau extraurban (autobuze, tramvaie si trenuri). Astfel, mai putin de 2/3 din consumatori sunt multumiti de furnizorul lor de energie, iar 3/5 din consumatori au raportat cresteri de preturi; cu toate acestea, este sectorul cu cea mai mica probabilitate de schimbare a furnizorului. Retail banking este un alt sector care necesita atentie. "Suntem constienti de situatia speciala creata de criza economica, dar asta nu este o scuza pentru felul in care consumatorii sunt tratati cand merg la agentiile bancare. Este vorba mai ales despre comisioane in crestere, netransparente. Multi consumatori au gasit foarte dificil sa compare ofertele furnizorilor. Informatii relevante se pare ca au fost ascunse consumatorilor", a mai declarat Kuneva.
Datele din raport arata ca, de exemplu, ratele dobanzilor pentru creditele de consum, ajustate pentru o perioada cuprinsa intre 1 si 5 ani, variaza intre 0,21% in Suedia si 12,12% in Estonia, ceea ce evidentiaza existenta unor divergente dupa calcularea costului capitalului. Comisarul a exemplificat cu datele furnizate de un birou comercial din Marea Britanie. Potrivit acestor date, in Marea Britanie bancile au incasat cele mai multe venituri din taxe si comisioane despre care consumatorii nu au fost anuntati.
Meglena Kuneva a mai mentionat printre sectoarele p