Companiile auto americane continuă să dea vina pe înăsprirea condiţiilor de creditare pentru gonirea cumpărătorilor din show-room-uri. Consumatorii din SUA speriaţi de perspectiva pierderii locurilor de muncă au evitat show-room-urile auto şi în luna ianuarie, ducând la o prăbuşire cu 37% a vânzărilor de maşini. Producătorii auto americani printre care şi Ford, General Motors (GM) şi Chrysler au raportat pentru luna ianuarie cele mai slabe vânzări din ultimii 27 de ani.
GM şi Chrysler au reuşit recent să obţină un ajutor financiar guvernamental de 17,4 miliarde de dolari pentru a se salva de la faliment. Chiar dacă situaţia financiară a Ford nu este însă atât e gravă, grupul are asigurată o linie de credit guvernamental de nouă miliarde de dolari.
Consumatorii americani speriaţi de perspectiva pierderii slujbelor nu s-au înghesuit să ajungă în show-room-urile auto nici în luna ianuarie. Ford a anunţat că a vândut cu 42% mai puţine maşini, luna trecută, decât în aceeaşi perioadă a lui 2007, iar Chrysler a fost afectat de o scădere de 55%.
Vestea prăbuşirii cifrelor de vânzări vine în contextul în care Ford a raportat şi o pierdere anuală record de 14,6 miliarde de dolari. „Suntem în pragul unui dezastru şi avem foarte multe de făcut“, a afirmat şeful pentru vânzări al Chrysler, Steven Landry, citat de BBC.
Pentru anul tecut, vânzările auto din SUA au scăzut cu 18% până la 13,2 milioane de vehicule. Pentru acest an, analiştii se aşteaptă la performanţe şi mai slabe de doar 10,5 milioane de maşini vândute.
Ford ar putea supravieţui fără ajutor
Şi vânzările producătorilor străini din SUA au fost grav afectate. Toyota a anunţat că performanţele sale au scăzut cu 32%, iar ale Nissan cu 30%. Chrysler susţine că ar exista mai mulţi cumpărători dacă piaţa creditării ar fi mai flexibilă. Dar