O data in plus (a cata oara!), o stire senzationala a trecut neobservata si necomentata - si asta in ciuda faptului ca a aparut intr-un cotidian central. In timpul transmisiunii in direct a ceremoniei de investitura a lui Barack Obama, la televiziunea CNN s-a difuzat, intre altele, spotul publicitar al Festivalului International "George Enescu", care se va desfasura la Bucuresti in perioada 30 august - 26 septembrie 2009.
Dumneavoastra intelegeti despre ce vorbim? Vorbim despre unul dintre cele mai importante posturi TV din lume; vorbim despre un moment cu audienta planetara; vorbim despre promovarea unui eveniment romanesc (si implicit a Romaniei insasi); vorbim despre un eveniment c-u-l-t-u-r-a-l; vorbim despre ceva ce se va intampla peste sapte luni, despre ceva ce, in momentul juramantului primului presedinte american de culoare, era deja promovat de cateva luni in lumea intreaga.
Vorbim despre o realitate paralela. Paralela cu cea in care marea majoritate a produselor culturale romanesti nu beneficiaza de nici o promovare, in sistemul "Sa zicem mersi c-am gasit bani de publicare/organizare/montare, de unde si publicitate!?" in care majoritatea "cronicilor" sunt fie gesturi amicale, fie modalitati de a umple un spatiu publicistic. In care "strategie culturala" este o sintagma in limba chineza.
Va dati seama ca dupa stirea asta – macar acum, caci altfel clipul de la CNN cu Festivalul Enescu avea o vechime considerabila – au sarit jurnalistii romani sa afle cum s-a obtinut timpul de emisie la CNN, la ce alte posturi din SUA sau din alte state se mai promoveaza manifestarea artistica bucuresteana, pe ce bani, pe ce buget, a cui a fost ideea, cine a insistat, cine finanteaza, interviuri in exclusivitate cu organizatorii Festivalului, cu reprezentanti ai firmei de publicitate, cu realizatorii clipului, ba chiar cu oficiali a