Cele două reprezentaţii de la Bucureşti ale niponilor celebrează anul prieteniei dintre Japonia şi România. Actorii de teatru No vor interpreta două piese la Bucureşti, timp de 70 de minute fiecare. Spectacolele au loc astăzi şi mâine, de la ora 19.00, la Sala Mare a Teatrului Naţional.
Atât teatrul No, cât şi cel kyogen, au o îndelungată tradiţie în cultura japoneză, iar spectacolele de la Naţionalul bucureştean se joacă pentru prima dată în România. Una dintre cele mai impresionante forme ale dramei clasice muzicale japoneze, No sau Nogaku, se joacă pe scenă încă din secolul al ¬XIV-lea.
Piesele „Sake-ul mătuşii” (teatru kyogen) şi „Doamna Aoi” (teatru No) vor fi aduse în scenă de 20 de actori. Cele două spectacole inedite sunt produse de Asociaţia Nogaku (Asociaţia Actorilor Profesionişti de Teatru No din Japonia).
Poveşti nipone vechi de sute de ani
Poveştile nipone sunt scrise de mai bine de 700 de ani şi sunt la fel de îndrăgite acum ca şi atunci.
”Sake-ul mătuşii” este o poveste despre o femeie, proprietara unui magazin de băuturi, şi nepotul ei. Acesta, ascuns în spatele unei măşti demonice, îşi înşeală propria rudă şi reuşeşte să îi bea licoarea până se îmbată. Băiatul adoarme şi, astfel, femeia descoperă cine era “demonul” în realitate. ”Doamna Aoi” este una din cele mai iubite piese din literatura clasică şi a fost scrisă de Zeami Motokiyo (1363-1443), părintele teatrului No. Textul este bazat pe o operă clasică din secolul XI şi vorbeşte despre Aoi, soţia lui Genji, care este luată în stăpânire de un duh malefic. Cei apropiaţi ei încearcă în zadar să-i elibereze sufletul de fantoma care o stăpâneşte. Aceasta, una dintre fostele iubite ale soţului, îţi manifestă gelozia, încercând să o ducă pe Aoi în lumea de dincolo. În cele din urmă, spiritul este înfrânt de puterea înţelepciunii budiste.