Cei care au investit în restaurante cu autoservire, în farmacii şi în industria alimentară trăiesc şi acum pe picior mare. Cei mai inspiraţi patroni de restaurante au schimbat „strategia” după venirea crizei. Unii au renunţat la chelneri şi au introdus sistemul „împinge tava”. Restaurantul Theatro din Iaşi foloseşte chiar criza pentru a-şi face reclamă. El le oferă clienţilor un „meniu de criză”, în valoare de 12 lei. „La noi vin în general oameni cam strâmtoraţi.
Meniul conţine o ciorbă sau un aperitiv şi felul doi”, a declarat Georgiana Mangalagiu, administratorul restaurantului Theatro.
„Meniul de criză” variază de la o zi la alta şi cuprinde atât preparate din bucătăria tradiţională românească, cât şi din cea internaţională. Cel puţin o dată pe săptămână, clienţii pot comanda cordon bleu sau bruschetti.
„Cer în fiecare zi meniul de criză, pentru că are un preţ rezonabil şi-mi dă posibilitatea să fac şi ceva economii”, a mărturisit Zoltan Dusch, un client care vine de cinci ori pe săptămână la Restaurantul Theatro.
Mâncarea ieftină nu dă greş
În aceste luni, restaurantele cu autoservire sunt şi ele foarte căutate. Zilnic, zeci de băcăuani cheltuie minim zece lei la un restaurant de tip „împinge tava”. „Este mult mai convenabil să ne luăm mâncarea de aici.
Este făcută «ca la mama acasă» şi ne scuteşte şi de timpul pierdut la bucătărie“, ne-a spus băcăuanca Maria Iorgu. Singura problemă de care s-au lovit cei care administrează astfel de afaceri este cea a orelor de masă.
Dacă înainte de criză băcăuanii erau obişnuiţi să ia masa în jurul prânzului, acum aceştia vin la restaurant după ora 14.00. Angajaţii restaurantelor cred că acum clienţii nu îşi mai iau pauză de masă în jurul prânzului, de frică să nu fie „luaţi la ochi” de şefi, aşa că vin şi mănâncă după terminar