Pilot şi inginer constructor de avioane, Radu Manicatide a fost una dintre cele mai marcante personalităţi ale aviaţiei româneşti.
Radu Manicatide s-a născut la Iaşi, la 17 aprilie 1912. A fost pasionat de aviaţie încă din adolescenţă. Iar în anul 1926 avea doar 14 ani când a câştigat locul întâi la concursul de aeromodele şi planoare organizat de Aeroclubul Regal Român. Tânărul Manicatide a participat la acel concurs cu planorul M-1, proiectat şi construit de el însuşi. Era un aparat de mici dimensiuni, confecţionat din lemn, care avea trenul de aterizare confecţionat din roţile unui cărucior de copii.
Primele aparate de zbor
Ulterior, şi-a început studiile superioare la Şcoala Politehnică din Bucureşti. Iar între 1931 şi 1937 le—a continuat în Franţa unde a fost student la Şcoala Aeronautică şi Construcţii de Automobile din Paris, pe care a absolvit-o ca şef de promoţie. În timpul studiilor, în 1931, a obţinut şi brevetul de pilot. După alţi câţiva ani, în 1935, a proiectat şi realizat două aparate de zbor tip monoloc. Primul dintre acestea a fost RM-5, un avion uşor care la o greutate de 200 de kilograme, atingea o viteză de 120 km/oră. Cel de-al doilea, RM-7, avea 240 kilograme şi atingea 135 de kilometri pe oră.
La câţiva ani după încheierea studiilor din Franţa, Manicatide s-a întors în ţară unde, începând din 1939, a fost angajat al IAR-Braşov mai întâi ca şef al Serviciului de Studii Structuri, iar ulterior ca şef al Atelierului de Prototipuri şi Experimentări. Calitate în care a participat la realizarea avioanelor IAR-27, IAR-37 şi mai ales a celebrului avion de luptă IAR-80. Tot la Braşov, Manicatide a lucrat şi la proiectarea şi construcţia sub licenţă a avioanelor IAR-79 Savoia Marchetti şi Me-109 Messerschmitt.
Preocupat în continuare de perfecţionarea avioanelor uşoare el a realiza