Blugii Viorex, pantofii Guban, cămăşile Braiconf sau ciorapii Adesgo au depăşit tranziţia şi încă au clienţi. Doar la promovare stau mai rău. Preşedintele Băsescu i-a îndemnat pe români să aleagă din rafturile magazinelor produse autohtone, pentru încurajarea economiei. Sursa: Codrin Prisecaru
Învăţaţi să-şi întoarcă privirea de la etichetele româneşti, oamenii caută acum calitatea şi la ei acasă. Piaţa românească de nealimentare, faultată de produsele de import care năvălesc din toate Orienturile, mici şi mijlocii, trebuie ajutată.
Acesta este, oarecum, strigătul neauzit al producă torilor români care se împotmolesc în taxe, impozite şi reclame agresive ale concurenţilor străini când vine vorba de profit şi de rezistenţa pe piaţă. Chiar dacă toate acestea le sar la gât să sugrume producţia autohtonă, unele mărci pur naţionale au supravieţuit vremurilor, n-au săltat preţurile, dar se vând în rafturile hipermarketurilor străine, pentru că acolo îşi găsesc locul în faţa „brandurilor“.
Primii blugi fabricaţi în Bucureşti
Jeanşii Viorex, produşi din 1992 de firma lui Viorel Mureşanu, s-au bătut la început cu „sacoşarii“ contrabandişti care făceau naveta Istanbul-Bucureşti, dar şi cu percepţia românilor asupra a ceea ce se fabrica în ţară. „Am riscat foarte mult să fac blugi aici. Să faci singur o colecţie, să imporţi ţesătura şi să faci o secţie de tratare şi prespălare nu era aşa uşor. Plus că românii mai sufereau de sindromul moştenit de pe vremea lui Ceauşescu că dacă era făcut în România, puţea“, îşi aminteşte Viorel Mureşanu lansarea producţiei acum 17 ani.
Trecută prin tranziţii grele, afacerea rezistă de atunci şi şi-a sedimentat piaţa prin destinatari: oamenii peste 36 de ani care caută modelul clasic de jeans, din material autentic. „Sunt mulţi care ne caută cu lumânarea prin magazine, dar la noi s-