La această concluzie s-a ajuns în urma unui studiu comparativ între ţările din Europa, privind schimbările de comportament ale consumatorului în vremuri de criză, realizat de compania GfK în perioada octombrie - noiembrie anul trecut. Sursa: Horia Calaceanu Astfel, potrivit raportului, în timp de consumatorii din Europa de Vest s-au orientat spre produse mai ieftine, cei din Europa de Est au ales să cumpere volume mai mari şi produse mai scumpe. Compania a ales pentru comparaţie două categorii de ţări ale Europei - pe de o parte, Franţa, Germania, Italia, Spania, Marea Britanie – iar pe de altă parte, ţări mai apropiate de România, precum Polonia şi Rusia.
Englezii au ales mărci ieftine Dintre ţările Europei de Vest analizate, cea care a cunoscut cea mai mare rată a inflaţiei la alimente este Marea Britanie (9,3%). Aici, consumatorii nu au absorbit în totalitate creşterea preţurilor şi au cheltuit doar cu 6,3% mai mult din buzunar pentru astfel de produse, sporindu-şi totodată volumul de produse cumpărat cu 1% şi trecând în acelaşi timp la mărci mai ieftine. Aşadar, consumatorii din Marea Britanie, confruntaţi cu preţuri mai mari, şi-au menţinut nivelul consumului, dar cumpărând produse mai ieftine. La fel au reacţionat şi italienii şi nemţii, care au preferat să cumpere în continuare, dar au ales produse cu preţ mai mic. În Franţa şi Olanda, consumul a fost redus, totodată trecându-se şi la produse mai ieftine.
Situaţia din România, Polonia şi Rusia, diferită
Potrivit studiului comparativ realizat de compania GfK, consumatorii români au ales preţurile mai mari, au cumpărat puţin mai mult şi au trecut la produse ceva mai scumpe în prima parte a anului trecut.
De asemenea, polonezii au decis să cumpere volume mai mari şi au preferat produse mai scumpe.