Aproape o treime din companiile de pe piata locala nu au buget de training in acest an, arata un studiu recent. In fata organizatiilor reticente la a mai investi in angajati in acest an, pe principiul "ne descurcam cu ce avem", trainerii isi apara cauza: companiile care nu au oameni pregatiti si motivati vor iesi cele mai "sifonate" din 2009.
Trainingul - o piata nu foarte mare, cu o valoare de 40 si 50 mil. euro, dar extrem de importanta pentru un segment-cheie al businessurilor, respectiv dezvoltarea angajatilor si nu in ultimul rand o afacere foarte profitabila - a intrat intr-o stare de letargie la sfarsitul anului trecut. Multi dintre trainerii cu experienta spuneau in luna decembrie, mai mult sau mai putin oficial, ca in 2009 ar putea fi "cel mai prost inceput de an de cand isi amintesc". Toamna si iarna, perioade in care se semnau contracte de sute de mii de euro, au fost suspect de linistite. "In perioada octombrie - decembrie, alteori extrem de alerta, a fost foarte multa liniste. Ne intrebam daca oamenii pe care ii stiam mai sunt in viata, parca eram intr-un film thriller", spune Diana Rosetka, noul general manager al companiei de consultanta in resurse umane United Business Development (UBD), companie care cuprinde trei divizii: Achieve Global - training, Kepner - Tregoe - consultanta si instruire si ROI Institute - cercetare, benchmnarking si consultanta.
Criza financiara a inceput sa se resimta pe piata locala in ultimul trimestru al anului trecut si a afectat activitatea multor companii, care in incercarea de a reduce nivelul costurilor au taiat bugetele de training. "Au fost clientii cu care trebuia sa semnam contracte, dar nu s-a finalizat nimic. Din aceasta cauza, am reusit sa semnam contracte care ne acopera doar 20% din businessul propus pentru 2009", spune Rosetka.
Efectele crizei financiare au lovit nu doar in