Peste 60% dintre copiii privaţi de libertate din România sunt instituţionalizaţi în închisori pentru adulţi, 16 procente dintre copiii testaţi la citire nu au atins nici măcar cel mai slab nivel, iar elevii noştri se clasează pe ultimele locuri la evaluările internaţionale. Sursa: EVZ Mai bine de 60% dintre puşti nu acceptă să fie colegi cu un copil rom, iar aproape jumătate dintre micii români nu vor să înveţe în aceeaşi clasă cu un copil cu handicap fizic.
Acestea sunt câteva dintre observaţiile pe care le-a făcut Comitetul Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU) la analizarea Raportului privind respectarea drepturilor copiilor în România. Raportul - realizat de Organizaţia „Salvaţi Copiii“ în 2007 - scoate la iveală cifre îngrijorătoare, care indică evoluţia lentă a ţării noastre în ceea ce priveşte protecţia copilului.
„În 2003 ni s-au făcut nişte recomandări, între care să avem un sistem de justiţie pentru minori, centralizat, cu tribunale în fiecare judeţ. Au fost câteva iniţiative legislative care s-au oprit brusc. Apoi, Administraţia Penitenciarelor a făcut nişte departamente specializate pentru minori, care, după un an, au fost reformate. E un regres fantastic!“, a explicat Mihaela Manole, coordonator de proiect „Salvaţi Copiii“.
Potrivit raportului, stăm foarte prost şi la capitolul liberă exprimare. Peste 75% dintre elevii care au participat la cercetarea realizată de „Salvaţi Copiii“ au spus că au fost informaţi cu privire la regulamentul şcolii, fără a avea însă posibilitatea de a-l modifica.
În plus, o cincime dintre elevii care au răspuns la chestionar au afirmat că nu sunt încurajaţi de profesori să-şi exprime opiniile, gândurile sau sentimentele în timpul orelor de curs.
Problemele nu se opresc aici. Chiar dacă nu există statistici în acest sens, au fost semnalate destul de multe cazuri de copii ca