În 1989, pentru cei din afara României, lucrurile erau clare – schimbările din ţările lagărului socialist veneau din interiorul partidelor.
Disidenţa avea pentru politologi sensul de opoziţie la politica oficială, cu propunerea unor alternanţe şi modificări în programul societal. Apariţia unor nuclee de intelectuali reformatori era pas în algoritmul schimbării din modelul creditat. Programul lor era difuzat fie prin mijloace oficiale (cazul Uniunii Sovietice, ulterior al Bulgariei), fie clandestine (cazurile Ungariei, Poloniei sau Cehoslovaciei). Astfel sensibilizate, mulţimile de muncitori, ţărani şi intelectuali ar fi devenit o "societate civilă" contra partidului-stat.
În România însă, modelul părea inaplicabil. Ceauşescu rotea cadrele – de la centru la judeţenele de partid şi invers – cât n-apucau să se dezmeticească, iar el îşi asigurase puterea prin "vot unanim" de partid. Scriitorii şi artiştii cârteau împotriva reducerii planurilor editoriale şi fondurilor de achiziţii ale creaţiei plastice. Iar urmaşii de nomenclaturişti patronau satisfăcuţi grupuri de discuţii ori de chefuri şi "bişniţă".
Aşa se face că "agitaţia" lui Gheorghe Apostol a focalizat interesul observatorilor avizaţi. Anumite detalii din biografia lui alimentau generoase iluzii. Speranţa ar fi fost cristalizarea unui nucleu al stângii reformiste dintr-o a doua generaţie de comunişti. Ori dintre fiii de foşti ilegalişti, nemulţumiţi de cursul practicilor marxism-leninismului iniţiate de părinţii lor.
Tovarăş de închisoare al lui Gheorghiu-Dej, Apostol fusese desemnat de primul lider comunist ca succesor al său. Apostol se născuse la Galaţi (1913) şi intrase în partid în acelaşi an cu Gheorghiu-Dej (1930). Muncitorul ilegalist a fost arestat şi condamnat politic la trei ani şi jumătate închi