Din fabrica unui fost profesor craiovean a ieşit de curând singura locomotivă electrică românească de după ’90. La ea au lucrat peste 100 de tineri liceeni şi studenţi. Sursa: Florin Băltăretu
Un investitor maghiar a cumpărat, în urmă cu câteva săptămâni, prima locomotivă electrică construită în România după 1990. Locomotiva a fost proiectată şi realizată în fabrica unui fost profesor de franceză din Craiova, Ionel Ghiţă.
Astfel, în plină criză economică, Craiova face paşi mari spre a deveni centrul producţiei româneşti de locomotive, şi asta după ce, decenii la rând, uzina Electroputere a dus faima Băniei în toată Europa şi până în China.
Şi-a găsit repede cumpărător
Locomotiva „Phoenix“, marcă înregistrată la OSIM de societatea craioveanului, a fost construită în mai puţin de un an, într-o hală de la marginea Craiovei despre care puţini ştiu că este o fabrică de modernizare şi confecţionare de locomotive. La realizarea ei au lucrat peste 100 de tineri, elevi de liceu sau studenţi, angajaţi ai fabricii.
În toamna lui 2008, aparatul a fost expus în Gara de Nord şi a primit Premiul de excelenţă în domeniul feroviar pentru iniţiativă în afaceri în cadrul Galelor Club Feroviar. A atras multe priviri din partea operatorilor particulari datorită caracteristicilor sale şi a designului modern: funcţionează la curent continuu de 6.600 kW şi este dotată cu sistem GPS-GSM. „Am fost dezamăgit când am aflat că din partea autorităţilor nu a venit nimeni să o vadă. Însă premiul a reprezentat recunoaşterea unei munci de zeci de ani“, spune Ionel Ghiţă.
Trei luni mai târziu, prima locomotivă „Phoenix“ a luat drumul Ungariei, fiind achiziţionată de un operator particular. „Nu am nevoie de publicitate nici eu, nici locomotiva. Dar vă spun că preţul ei este cu până la 50 la sută mai mic decât al celor produse