Firmele din România au început procesul de reorientare a exporturilor spre ţările mai puţin afectate de criza financiară. În timp ce vânzările noastre în UE au crescut anul trecut cu 11,2%, cele destinate spaţiului extracomunitar s-au majorat cu peste 20%. Criza economică globală i-a lovit din plin pe exportatorii autohtoni începând cu luna noiembrie a anului trecut. Dacă până atunci vânzările acestora aveau un ritm de creştere de aproximativ 20% faţă de anul 2007, �
Firmele din România au început procesul de reorientare a exporturilor spre ţările mai puţin afectate de criza financiară. În timp ce vânzările noastre în UE au crescut anul trecut cu 11,2%, cele destinate spaţiului extracomunitar s-au majorat cu peste 20%.
Criza economică globală i-a lovit din plin pe exportatorii autohtoni începând cu luna noiembrie a anului trecut. Dacă până atunci vânzările acestora aveau un ritm de creştere de aproximativ 20% faţă de anul 2007, în luna decembrie a anului trecut au înregistrat o scădere cu 16,7% pe relaţia cu Uniunea Europeană şi cu 14,6% în spaţiul extracomunitar. Şi nu sunt semne mai bune nici pentru prima parte a acestui an. „Deocamdată, pieţele sunt îngheţate“, spune Mihai Ionescu, secretarul general al Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România (ANEIR), care adaugă că exportatorii autohtoni încă nu au avut timp să facă o reorientare masivă a vânzărilor spre ţările care nu sunt afectate de criză şi care au perspective mai bune de dezvoltare şi în anii viitori.
Cu toate acestea, primele semne ale unei reorientări geografice a exporturilor româneşti s-au observat încă de la începutul anului trecut, iar datele publicate recent de INS confirmă creşterile superioare ale vânzărilor de produse româneşti în spaţiul extracomunitar. În plus, cele mai recente informaţii publicate de Centrul Român pentru Promovarea Comerţului a