Romanii isi cumpara tot mai putine frigidere, dar din ce in ce mai multe PC-uri, notebook-uri, precum si plite si uscatoare de rufe.
Potrivit unui studiu realizat de GfK Romania, in trimestrul patru din 2008 piata bunurilor de folosinta indelungata a scazut cu 6,3% fata de acelasi trimestru al anului 2007.
"Cel mai important declin l-au inregistrat electrocasnicele mari, cu 18,7%. Au scazut, de asemenea, vanzarile la produse electrocasnice mici, foto si electronice. Piata terminalelor de telefonie mobila a stagnat, in timp ce sectorul IT a fost singurul care a inregistrat o crestere", arata studiul citat.
Piata totala a bunurilor monitorizate de GfK TEMAX a fost in trimestrul al patrulea 2008 de 742 milioane euro. Totusi, in anul 2008, piata bunurilor de folosinta indelungata a inregistrat o crestere, atingand 2,47 miliarde euro.
Cu vanzari totalizand 258 milioane euro, reprezentand o crestere de 1,8%, sectorul IT a fost singurul care a avut o evolutie pozitiva in trimestrul al patrulea.
"In mod evident, trimestrul patru a fost slab in comparatie cu asteptarile. Produsele avand caracteristici superioare si preturile mai mici nu au putut contrabalansa efectele crizei financiare mondiale care au fost resimtite la noi in tara cu precadere in luna decembrie.
Desi conditiile de creditare si cresterea ratei somajului au determinat consumatorul sa fie mai prudent in ultimul trimestru din 2008, ramane totusi de vazut in ce masura vor influenta acesti factori climatul de consum in 2009", declara Andi Dumitrescu, managing director GfK Romania.
Vanzarile de televizoare cu plasma si LCD au inregistrat in ultimele doua trimestre ale anului 2008 o crestere moderata. Potrivit studiului, suprematia in vanzari a fost detinuta de notebook-uri care au continuat sa atinga rate de crestere pozitive in fie