Nici o bancă din Dolj nu a fost sancţionată cu adevărat de Protecţia Consumatorului, iar instituţia nu a aplicat amenzi, pentru că „nu-i permitea cadrul legal“. Anul acesta, există o ordonanţă de urgenţă pentru drepturile consumatorilor, dar clienţii bancari nu mai reclamă băncile.
Reclamaţiile pe care clienţii bancari le-au adresat Oficiului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (OJPC) Dolj au rămas fără ecou. Nici o persoană nu a fost „răzbunată“ pentru nedreptatea pe care i-a făcut-o banca. La nivel central, nici o bancă nu şi-a achitat amenzile aplicate, a anunţat zilele trecute Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), ci instituţiile de credit s-au adresat instanţelor judecătoreşti pentru anularea amenzilor. Zecile de controale în forţă pe care Protecţia Consumatorului le-a efectuat anul trecut au rămas „în pom“. În unele cazuri s-a rezolvat solicitarea clientului, dar numai după apariţia inspectorilor OJPC, în sensul că banca i-a scăzut dobânda debitorului abia după intervenţia unei autorităţi. În alte cazuri, debitorii s-au ales doar cu... reclamaţiile.
„Mult fum fără foc!“
Anul trecut, când băncile au sporit nejustificat dobânzile de la o lună la alta şi când au majorat comisioanele, nu exista o legislaţie care să permită OJPC să intervină aşa cum a trebuit, spune actualul director al OJPC Dolj, Gheorghe Marinescu. Acum, când există un act normativ (OUG nr. 147/2008, elaborată de ANPC) care să tempereze avântul băncilor în a majora nejustificat comisioanele, nu mai sunt reclamaţii. „Anul trecut a fost mult fum fără foc, atunci când s-au făcut controalele la bănci. Au fost 30 de reclamaţii la adresa băncilor, dar nu s-a dat nici o amendă. Toate au fost trimise la Bucureşti. Dacă nu exista legislaţie... În 2009 există legislaţie, dar nu au mai fost reclamaţii către bănci“, a spus Marinescu. OUG nr. 147/2