În trimestrul IV, piaţa aparatelor electrice a scăzut cu 6,3%. Efectele crizei şi-au pus amprenta şi asupra vânzărilor de aparate electrocasnice mari, care au fost sub aşteptările pieţei. În 2008, valoarea pieţei s-a redus cu 2,7%. Produsele electrocasnice mari s-au vândut foarte prost în ultimele luni ale anului trecut. Şi asta în ciuda faptului că românul este obişnuit să facă astfel de achiziţii importante în perioada Sărbătorilor de iarnă. Vânzările de electrocasnice mari s-au redus cu 18,7% în ultimul trimestru din 2008 comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent, până la un nivel de 147 de milioane de euro, potrivit unui studiu realizat de Gfk România.
Vânzări mai mari, de 155 de milioane de euro, s-au înregistrat în trimestru al treilea al lui 2008. Declinul abrupt din ultimele luni ale anului trecut au adus vânzările din întregul an pe un trend negativ de 2,7%, cumulând 533 de milioane de euro.
Singurele categorii de produse care au arătat rate de creştere de-a lungul întregului an au fost plitele şi uscătoarele de rufe. Totuşi, acestea au avut cea mai scăzută pondere în valoarea vânzărilor din întreg sectorul şi descreşterea nu a putut fi împiedicată. Astfel, acest segment a înregistrat cel mai abrupt declin de pe întreaga piaţă a bunurilor de folosinţă îndelungată.
O scădere a vânzărilor au înregistrat în ultimul trimestru şi electrocasnicele mici, cu 8,6%, până la 27 de milioane de euro. Totuşi, pe întreg anul 2008, vânzările, care au cumulat 93 de milioane de lei, au crescut cu 9,6%.
Notebook-urile, la mare căutare
Întreaga piaţă a bunurilor de folosinţă îndelungată a scăzut cu 6,3% în ultimul trimestru (până la 742 de milioane de euro), dar a înregistrat un avans de 11,5% pe întreg anul 2008, cu o valoare a vânzărilor de 2,475 miliarde de euro.
Scăderi au conse