Apariţiile solistice ale celor două muziciene românce stabilite la Paris, mult prea rar invitate să revină acasă, au fost realmente entuziasmante.
arte.
ÎN MOD cert, Formaţiile Muzicale Radio se definesc drept o veritabilă instituţie de cultură muzicală. Prin diversitatea largă a programelor, prin atragerea unui publicul divers, prioritar tânăr şi nu în ultimul rând prin politica preţurilor medii, chiar modeste, a biletelor de intrare. Am avut, astfel, prilejul de a fi audiat în primă audiţie la noi în ţară, în versiune de concert, opera „Herodiada“ de Jules Massenet. Am audiat o versiune coerentă a acestei drame lirice romantice, o realizare ce a reunit sub conducerea dirijorului german Gerd Schaller impresionante forţe vocal-simfonice, un meritoriu grup de solişti. Tot la Radio, în compania Orchestrei Naţionale, un program de mare atracţiozitate, de mare antren sonor, muzică de secol XX, a pus în lumină disponibilităţile unui dinamism remarcabil, atent strunit, de care dispun aceşti doi tineri protagonişti, pianistul Ivan Rudin, în Rapsodiade Rachmaninov pe o temă de Paganini, dirijorul Cristian Oroşanu, în mod special în Suitaargentinianului Alberto Ginastera. Orchestra i-a urmărit parţial; a reacţionat brutal în compania solistului, în prima lucrare, nereuşind să intuiască natura „swing“-ului jazzistic în deschiderea celebrei pagini care este „Rhapsody in blue“ – deloc albastră, mai mult nostalgică! - de George Gershwin. Tot aici, în Compania Orchestrei de Cameră, tânărul bariton Yuriy Tsiple - un român din Ucraina ce studiază la Bucureşti, la clasa maestrului Ionel Voineag – a făcut demonstraţia valorilor unei voci ce dispune de calităţi preţioase, în plină dezvoltare; iar aceasta în pagini rar cântate la noi ale „Cântecelor biblice“ de Antonin Dvořák. L-a însoţit dirijorul francez Peter Csaba, originar din România, un muzician ce dezvolt