Vânzările de autovehicule noi din România au căzut cu 65% în prima lună a anului, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008, la 8.187 unităţi, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Anul trecut, în ianuarie au fost comercializate în total 23.369 automobile, vehicule comerciale şi autobuze.
Scăderea pieţei are ca principale cauze criza financiară, care a condus la un acces mai dificil la credite, precum şi reţinerea consumatorilor în a cheltui. De asemenea, clienţii au intrat într-o starea de aşteptare, până la începerea programului "Rabla" şi până la definitivarea sistemului de calcul pentru taxa pe poluare auto.
Piaţa auto ar putea să înceapă să se deblocheze în următoarele luni, deoarece programul de înnoire a parcului auto, denumit şi "Rabla", ar trebui să înceapă în prima parte a lunii martie, iar incertitudinile legate de noua taxă de poluare auto au fost eliminate. Guvernul a hotărât în această săptămână reducerea cuantumului taxei cu o treime faţă de valoarea stabilită la sfârşitul anului trecut. Noua taxă pe poluare auto a intrat în vigoare joi şi are o valoare dublă faţă de suma stabilită la momentul introducerii taxei, în iulie 2008.
VÂNZĂRI LA COTA DE AVARIE
Clasamentul mărcilor de autoturisme, în funcţie de numărul de maşini livrate în ianuarie, este în continuare condus de Dacia (1.645 exemplare), urmată de Volkswagen (918 unităţi) şi de Hyundai (639 automobile). Cota de piaţă a Dacia a scăzut cu 6,6% la 23,1%, în timp ce Volkswagen a urcat cu 5,7 puncte, la 12,9%, iar Hyundai a crescut cu 6,2 puncte, la 9%. Cel mai căutat model de import în ianuarie a fost modelul de clasă mini (A) Hyundai i10 (271 exemplare livrate), urmat de Renault Clio (261 unităţi), Skoda Octavia (250 maşini) şi de Renault Megane (249 autoturisme).
Vânzările de autovehicule noi din Rom