Vanzarea unor active neutilizate, altadata cea mai rapida metoda de a creste lichiditatile unei companii, a devenit in ultimul an un proces anevoios, tocmai cand presiunea pe lichiditati este la cote maxime.
Vechile fabrici ale unor producatori de top din sectorul FMCG (bunuri de larg consum), precum Unilever, Colgate-Palmolive sau Cadbury, ar putea ramane pe piata mult peste termenul normal al procesului de vanzare a unor astfel de active, de 6-9 luni.
Sunt dispusi producatorii sa astepte pretul corect, in conditiile in care dificultatile de finantare ii preseaza sa gaseasca rapid noi surse de cash?
Printre terenurile scoase la vanzare, altadata "vanate" de dezvoltatorii imobiliari, se numara active ale producatorului de dulciuri Cadbury sau ale grupului din panificatie Overseas, acestea fiind situate in Capitala.
Cadbury a anuntat recent ca intentioneaza sa vanda doua terenuri, unul intr-o zona semicentrala a Capitalei - vechea locatie a fabricii de ciocolata Kandia-Excelent -, iar al doilea amplasat in Voluntari, langa Bucuresti, dupa ce in 2006 vanzarea unor active neutilizate a contribuit semnificativ la cresterea profitului de patru ori fata de 2005.
Lichiditatile generate de aceste tranzactii au avut ca scop acoperirea unor investitii in productie si in activitatea curenta, potrivit datelor comunicate la acea data de Kandia-Excelent (actuala companie Cadbury Romania).
La randul lor, proprietarii Overseas au scos pe piata in luna iulie din 2008 locatia fabricii de paine Lujerul, terenul de peste trei hectare fiind evaluat la acea data la circa 30 mil. euro (sau 1.000 de euro/mp), suma care acum nu mai poate fi obtinuta pentru ca cererea de pe piata s-a diminuat drastic.
"Am vazut si terenuri pentru care proprietarii au lasat pretul la o treime din cat cereau inainte. Multe scaderi de preturi sunt in jurul a 20-25%"