COMUNICAT DE PRESĂ
Informaţie furnizată de: Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România
Data: 25 Februarie 2009, Bucureşti
Ref: practici incorecte
Despăgubiri pentru victimele practicilor anticoncurenţiale:
Deputaţii europeni au o şansă reală de a face ordine
Astăzi, consumatorii care au fost victime ale practicilor anticoncurenţiale au o sansa de a fi despagubiti pentru pierderea lor: de exemplu, în Italia, un cartel al unor companii de asigurări pe parcursul a cinci ani a mers pe idea de prime la dublu; în timp ce companiile de asigurari au fost amendate cu 350 de milioane de de euro de către autorităţi nici un singur cent nu a revenit la consumatori. În mod similar, în Franţa, în cazul în care trei mari operatori de telefonie mobilă care au avut un acord privind preţurile, au produs daune de 1,2 miliarde euro pentru milioane de consumatori insa nici unul dintre ei au primit despăgubiri.
La scară europeană, Comisia Europeană a pus recent un preţ de stabilire a înţelegerii în perfecta transparentă un sector de amendă de mai mult de 600 de milioane de euro. A fost declarat că, probabil, nu există o singură gospodărie sau o societate în Europa, care nu şi-a cumpărat produsele afectate de acest cartel (pneuri, topuri de hârtie, guma de mestecat, lumanari, etc.) Cu toate acestea, consumatorii nu beneficiază de compensare chiar daca au plătit preţuri mai mari
Orice consumator afectat de practici anticoncurenţiale are dreptul sa introduca o acţiune în faţa instanţei la Curtea Europeană de Justiţie, pentru a obţine despăgubiri. Cu toate acestea, în practică, situaţia este foarte diferită şi consumatorii rar sau aproape niciodată nu primesc o astfel de compensaţie din cauza lipsei de astfel de acţiuni la nivel naţional. A fost dovedit că, în cazul în care aceste daune vor deveni mai eficiente în anii ce vin, c