Fabricile de ciment au fost achizitionate rand pe rand incepand cu 1997 de giganti mondiali precum Lafarge, Holcim si HeidelbergCement, care au reusit prin diferite procese de restructurare sa le faca foarte profitabile si sa inregistreze cresteri puternice ale cifrelor de afaceri. Anul 2009 va fi primul an in care consumul va stagna, dar, potrivit jucatorilor din piata, se va opri la un nivel care va asigura absorbtia capacitatilor de productie.
Piata de ciment a inregistrat o ascensiune rapida in ultimii sapte ani, ajungand de la 4,2 miliarde de euro in 2002 la circa un miliard de euro in 2008, nivel care se va pastra si in 2009. Insa, producatorii de pe piata locala se declara multumiti chiar si in aceste conditii, pentru ca este un nivel la care si-au dorit sa ajunga consumul.
Din acest motiv, cei trei jucatori inca n-au operat reduceri de preturi si vor lua in considerare o astfel de decizie in primavara daca nivelul cererii va fi in continuare in scadere. Totusi, la sfarsitul anului trecut, pretul cimentului s-a redus si cu 50%, de la un nivel record de 140 de euro pe tona atins in vara, insa doar la distribuitori, care erau nevoiti sa vanda stocurile mari acumulate odata cu reducerea consumului.
Potrivit informatiilor primite de la producatori, pretul mediu la poarta fabricii variaza in prezent intre 340 si 380 de lei/tona (79-88 de euro/tona), nivel inregistrat si la sfarsitul anului trecut. „Preturile produselor noastre s-au modificat la 1 ianuarie 2008 odata cu intrarea in vigoare a noilor contracte de vanzare-cumparare, care au fost negociate cu clientii la sfarsitul anului trecut. Ulterior acestei date, Carpatcement nu a mai operat nicio modificare de preturi", afirma reprezentantii Carpatcement Holding. Compania va renegocia preturile la inceputul primaverii, cand ar putea avea loc o scadere a preturilor.
O ajustare a pret