Piata de usi si ferestre din PVC (polivinil clorura), obiect de activitate care nu exista inainte de 1990, a inregistrat evolutii spectaculoase in ultimii ani, insa incepand cu anul trecut au aparut primele semne de recul, care au culminat cu o estimare pesimista pentru anul acesta, minus 50%. Cum vor reusi sa reziste jucatorii de pe piata in aceste conditii?
Efectul scaderii consumului de ferestre PVC va fi resimtit din plin de o mare parte din jucatorii de pe piata, din cauza gradului mare de indatorare catre banci si a numarului ridicat de angajati, acumulat in anii trecuti, cand piata crestea cu peste 20-30% si majoritatea firmelor de profil contractau credite suplimentare pentru a-si mentine sau chiar creste cota de piata.
Piata de ferestre este foarte fragmentata, fiind potrivit unor estimari peste 3.000 de producatori, majoritatea de mici dimensiuni, care vor fi nevoiti sa restranga activitatea si sa reduca costurile. De altfel, previziunile jucatorilor din piata prevad o scadere cu circa 40-50% a pietei, pana la 500-600 de milioane de euro, nivel inregistrat in 2005.
„In Romania nu au existat companii cu acest obiect de activitate inainte de 1990. Asta inseamna ca toate companiile au pornit de la zero, facand investitii de tip greenfield, care presupun eforturi financiare foarte mari. Din aceste considerente, majoritatea companiilor producatoare de ferestre si usi de dimensiuni medii sau mari au in acest moment un grad de indatorare mai mare decat media companiilor industriale", spune Cosmin Ionescu, vicepresedintele companiei Casa Noastra, unul dintre cei mai mari producatori de pe aceasta piata. Majoritatea companiilor au apelat la credite de investitii (pentru constructia de hale, achizitie utilaje etc), leasinguri (achizitii echipamente si parc auto) si linii de credit (pentru capital de lucru: achizitii stocuri materii prime si