Statul român a adoptat procedura legislativă care trebuie urmată pentru a permite garantarea împrumutului uriaş pe care Ford România intenţionează să-l contracteze de la BEI, pentru fabrica de autoturisme din Craiova. Comisia Europeană trebuie să se pronunţe în acest caz dacă va fi considerat ajutor de stat. Ford spune că nu este.
Printr-un ordin al ministrului finanţelor publice, statul român a stabilit procedura ce trebuie urmată de autorităţi pentru a crea cadrul legal care să permită acordarea unei scrisori de garanţie bancară companiei Ford România, pentru a garanta împrumutul de 400 de milioane de euro pe care compania vrea să-l contracteze de la Banca Europeană de Investiţii (BEI). Statul reia întreaga procedură de garantare a unui credit pentru o firmă privată, după ce asemenea practici au fost „îngheţate“ de câţiva ani. Teoretic, paşii legislativi ce trebuie urmaţi pentru a garanta un împrumut de la organisme financiare internaţionale ar putea să fie aplicaţi oricărei entităţi economice care solicită un astfel de împrumut pentru investiţii în România. Practic, potrivit noilor reglementări, autorităţile competente ale statului fac o triere şi decid ce împrumuturi sunt garantate şi pentru cine.
Legi speciale
„Procedura care trebuie urmată pentru obţinerea garanţiei de stat în condiţiile legii a fost aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 138/2009, publicat în Monitorul Oficial Partea I, nr. 62/02.02.2009, în cuprinsul Anexei 2 la ordinul menţionat fiind precizate etapele de parcurs pentru obţinerea garanţiei în cazul contractării unui împrumut de la o instituţie financiară internaţională“, a precizat, pentru GdS, şeful Serviciului Comunicare din cadrul Ministerului Finanţelor Publice (MFP), Cristian Marin.
În anexa menţionată se prevede că „operatorul economic“, adică Ford, trebuie să obţină un a