In decembrie 2007, cand am scris ultima data despre o solutie similara (aplicarea unei cote de impozitare mai mica sumelor repatriate si nou-declarate ca venit personal), am gandit-o, in primul rand, ca pe un mijloc de stimulare al sistemului bancar si al bursei de valori. Dar, asa cum spune o veche zicala: "In situatii extreme, masuri drastice", in prezent, o consider importanta sursa de venit la bugetul de stat si un stimul rapid al sectorului bancar din Romania. Indiferent de abordare, este bine cunoscut faptul ca astfel de masuri au fost implementate in multe dintre statele membre ale Uniunii Europene, inclusiv Germania (Germania a adoptat mai multe solutii de acest fel, incepand din 1913 – vezi: http://www.germanlawjournal.com/article.php?id§409›). Desi sensibila din punct de vedere politic, o astfel de solutie a fost si este considerata, fara indoiala, una viabila din punct de vedere practic in diverse tari membre UE si constituie o posibila solutie si pentru Romania.
Acest lucru este valabil indeosebi avand in vedere ca nimeni nu mai neaga faptul ca Romania va fi afectata de contextul economic global, criza financiara trebuind sa puna in aplicare masuri drastice pentru a asigura, printre altele, lichiditatea sistemului bancar. Potrivit unor estimari conservatoare, o astfel de masura va aduce in sistemul bancar din Romania cel putin 5-7 miliarde euro, suma absolut necesara pentru redresarea sistemului de creditare (in fapt, este nevoie de o suma mult mai mare, insa acesta ar fi un prim pas in directia corespunzatoare).
Cum functioneaza aceasta solutie? Pentru o perioada de minimum 6 luni, oricaror fonduri repatriate in Romania de o persoana fizica, cu titlu de "venit personal" (sau cu orice alt titlu stipulat in lege) si oricaror sume nou-declarate ca "venit personal" realizate inainte de 1 ianuarie 2008 (tinand cont ca orice venit