Lăsat în paragină de CFR, tunelul Palas-Portul Constanţa riscă să se prăbuşească, înghiţind zeci de blocuri şi instituţii. Sursa: Feri Predescu
Tunelul feroviar care face legătura între Palas şi Portul Vechi, construit de Anghel Saligny în urmă cu 110 ani, a fost lăsat în paragină, iar în ultima vreme a devenit un adevărat pericol pentru miile de locuitori din zona Gării Constanţa.
Deşi figurează pe lista obiectivelor din patrimoniul naţional, tunelul lung de 500 de metri şi înalt de 6,15 metri nu a fost consolidat de la inaugurare, nici măcar după inundaţiile din 1992.
Astfel, bolta din plăci de bazalt a început să cedeze, şinele de cale ferată şi armăturile din metal s-au volatilizat cu ajutorul hoţilor de fier vechi. Taluzul de la intrarea în tunel a început să se prăbuşească, iar terenurile de la fostele case ale angajaţilor CFR s-au prăvalit spre tunel.
„Din 1992, când s-a inundat calea ferată, s-a astupat totu’, n-a mai circulat niciun tren. Au venit apoi alunecările de teren. Pur şi simplu ne e frică”, povesteşte Elena Şoşoi, o bătrână care locuieşte în zonă.
În 1896, când a început amenajarea tunelului, întreaga zonă era un câmp imens. De-a lungul anilor, deşi ştiau de existenţa acestui tunel, autorităţile locale au aprobat construcţia a sute de apartamente în blocuri-turn, sedii de firme, şcoli, grădiniţe sau spitale. În plus, deasupra tunelului au fost amenajate două bulevarde mari, sub care se întinde un păienjeniş de conducte de apă, gaze şi de canalizare. Toate acestea apasă acum peste tunelul aflat în paragină, de a cărui soartă nu se mai interesează nimeni.
„Îţi trebuie o bărcuţă, cizme şi umbrelă”
Specialiştii de la Regionala CFR Constanţa, în a cărei administrare se află tunelul, confirmă pericolul în care se află toate clădirile ridicate în cartierul din zona