"Chiar daca nu ar fi aparut aceste turbulentele din economie, cresterile de 20-30% pe care piata de soft drinks (bauturi racoritoare - n. red.) le-a inregistrat inainte de 2008 nu puteau fi mentinute mult timp, pentru ca exista ciclicitate pe fiecare piata", spune Holmes. El se asteapta sa vada in acest an un avans al pietei de soft drinks de 7% in volum, comparativ cu 2008.
Cu toate acestea, se pot intoarce ratele de crestere explozive, tinand cont ca nivelul consumului local per capita este mult sub media UE?
"Adu-mi temperaturi mari in vara si voi fi cel mai fericit manager", spune zambind Holmes. "Suntem intr-un business cu o sezonalitate ridicata. Nu ne putem baza insa pe previziunile meteo cand facem planurile de afaceri."
Obiectivul Pepsi in acest an este de a avea un ritm de crestere mai mare decat cel al pietei. "Cred insa ca vom trece de la un ritm de crestere double digit (peste 10% - n. red.) la single digit (sub 10%)", spune americanul Mike Holmes. Anul trecut, ritmul de crestere al vanzarilor in volum ale companiei a fost intre 10 si 15%, potrivit estimarilor ZF pe baza avansului raportat la noua luni.
In 2007, explozia consumului de racoritoare in perioada verii, cand s-au inregistrat temperaturi excesiv de mari, le-a adus principalilor zece jucatori din piata un ritm mediu de crestere al afacerilor de 30% fata de 2006, conform datelor de la Ministerul de Finante.
"Pe piata bunurilor de larg consum, cred ca jucatorii mari au toate motivele sa-si pastreze optimismul si in 2009, cu toate ca acum contextul este mai dificil. Avantajul marilor companii este dat de faptul ca isi fac strategii pe termen mediu si lung, de aceea pot vedea chiar oportunitati in contextul actual", afirma Holmes.
Una din aceste oportunitati poate fi achizitia unor jucatori mai mici, pentru cresterea rapida a cotei de piata, admite managerul, insa