„MAT Craiova se confruntă cu o situaţie specială, întrucât nu mai are comenzi de ceva timp. Este un mare semn de întrebare cum va evolua această întreprindere în continuare, din cauză că foarte multă lume cumpără tractoare din import. Dacă nu există o facilitate pe care să o acorde guvernul construcţiei de maşini şi tractoare din România, atunci o să avem în continuare o invazie de maşini agricole de tot felul din străinătate, mai bune sau mai rele, fără service-uri, iar muncitorii români va trebui să plece acasă“, a declarat ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Dolj, Ion Prioteasa.
Şeful legislativului judeţean crede că programul „Rabla“ pentru tractoare, suspendat de actualul guvern, ar fi dat o speranţă acestei fabrici. „Am avut o discuţie cu domnul ministru al agriculturii, Ilie Sârbu, în ceea ce priveşte programul „Rabla“ pentru tractoare, pentru că, în cazul în care acest program s-ar desfăşura, ar putea primi comenzi şi unitatea noastră de la Dolj. Aşteptăm să vedem dacă se va putea repune pe tapet acest program, pentru a le da o speranţă şi muncitorilor din această fabrică de tractoare şi maşini agricole“, a spus Prioteasa.
Problemele sunt reale, fiind cauzate de criza financiară şi creşterea cotaţiei euro, consideră Ionel Catrinoiu, acţionar la MAT şi preşedinte al Patronatului Constructorilor de Tractoare şi Maşini Agricole din România.
„MAT are probleme, dar sunt legate numai de piaţa de desfacere. Vânzările au scăzut, începând din octombrie 2008 şi continuând în ianuarie şi februarie 2009, inclusiv din cauza întârzierii aprobării bugetului şi creşterii cotaţiei euro în raport cu leul. Au crescut, de asemenea, dobânzile bancare, astfel că nici fermierii nu mai pot lua credite pentru achiziţionarea de utilaje şi nici MAT nu mai poate contracta credite, pentru a putea să vândă tractoarele în rate că