Apariţia în piaţă a imitaţiilor a crescut considerabil gradul de utilizare al acestui tip de geam. Firmele specializate raportează creşteri ale cererii şi pe segmentul vitraliilor autentice. Cele mai ieftine soluţii costă 50 de euro pe metru pătrat. Imitaţiile nu sunt rezistente în timp şi sunt utilizate pentru a masca diverse imagini sau pentru a aduce un plus de rafinament luminii dintr-o clădire. În ciuda existenţei acestor produse şi vitraliile autentice au căutare în rândul clienţilor, care plătesc şi până la 2.000 de euro pe metru pătrat. Asta fără a pune la socoteală cheltuielile cu designerii sau arhitecţii, specialişti indispensabili în astfel de situaţii.
„Falsul“ revigorează vânzările
Chiar dacă au afectat comenzile artiştilor, pseudo-vitraliile, de fapt colaje ale unor pelicule colorate, cu diverse grade de transparenţă sau texturale, pe foaie de geam întreagă, au sporit interesul consumatorilor pentru acest tip de produse. „Cererea pentru vitralii autentice, odată cu apariţia pe piaţa românească a pseudo-vitraliilor a crescut sensibil. Acestea din urmă sunt accesibile ca preţ pentru aproape toată lumea”, declară Andrei Bovo, reprezentant al Vitral Trade.
Dezavantajele imitaţiilor încep însă să apară de la prima spălare.„Imitaţiile de vitraliu sunt mai greu de curăţat, întrucât filmele şi vopselurile nu sunt rezistente la zgâriere, dar sunt concepute să reziste radiaţiilor ultraviolete”, spune Robert Milea, director de vânzări Vitralii Autentice.
Artistul Doru Rotaru spune că şi vânzările de vitralii clasice autentice sunt la un nivel ridicat. Preţurile acestor produse se împart în patru categorii. Pentru varianta autentică, cu sticlă trasă manual şi colorată în masă, cu profil de plumb, cel mai ieftin model costă 350 de euro metrul pătrat. Preţurile maxime, de peste 2.000 de euro pe metru pătrat