- Istoric - nr. 268 / 4 Martie, 2009 Manifestul provine din Romania si, in afara de "instigari" la disolutia statului, "Invata cum trebuie sa (se) organizeze si sa se desfasoare revolta pentru distrugerea…", apar pasaje ca "Fratii nostri de peste munti, adica romanii ardeleni, mai au o singura speranta (…)", "Daca ar sti _ ardelenii adica _ soldatii nostri ce lacrimi a varsat un batran in fata mea la gandul ca inainte de moarte va putea inclina drapelul in fata armatei romane". Apoi prevede revolutia si arata ca ea va veni fie din interior, fie din exterior. Examinand manifestarile de acest gen inca incepand din 1861, cu abolirea regimului absolutist si instalarea celui liberal, foarte bogate si relevante pe Valea Muresului, Campia Transilvaniei si pe Tarnave, constatam ca, dintre toate formele de lupta antidualiste, cel mai fulminant prin indicatiile inspirate din metodologia revolutionara este acesta. Mentionam insa ca, dupa Revolutia de la 1848-1849, valul de emigranti, atat romani, cat si secui, in Romania a luat proportii ingrijoratoare. Nu e exclus ca manifestul in cauza sa fi fost adus de vreun roman intors din desele emigratii fluctuante, Valea Muresului constituindu-se, secole de-a randul, principala si poate cea mai facila zona de tranzit cu tarile surori. Caracterul pragmatic, previzionar, care a pus intr-o veritabila deruta autoritatile, a fost afirmatia ca "A treia rascoala, de peste munti, o asteptam de la agricultorii liberi caci cele doua anterioare (a lui Horea si a lui Avram Iancu _ compens I.R.) au fost incepute de iobagi". Arata apoi rolul emigratiei romane din Apus, "pe care o asteapta un mare viitor, sa participe in acea lupta pentru eliberarea Transilvaniei si unirea tuturor romanilor sub un singur sceptru". Continua apoi in acelasi timbru imperativ: "Sa se trezeasca si sa inceapa activitatea; este putere, sunt mijloace, ceea ce lipseste n