Specialiştii din domeniu spun că, în cel mai bun caz, piaţa va scădea în acest an cu 20%-30%. Sursa: Octavian Cocoloș
Taxa de poluare aplicată de la 1 iulie, dublată de criză, a avut un efect devastator asupra pieţei de leasing, a declarat Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociaţiei Societăţilor Financiare din România (ALB). Cel mai mult a fost afectat segmentul auto, care deţine şi o proporţie de 71% din piaţă, adică 3,38 miliarde euro. Aceasta este cu 1% mai mare, comparativ cu anul 2007, când totalul era de 3,36 miliarde euro.
După ce în primele două trimestre ale lui 2008 piaţa de leasing auto a cunoscut o ascensiune, în a doua parte a anului evoluţia a fost foarte abruptă. În primul trimestru al anului trecut, piaţa auto în leasing valora 1,024 miliarde, iar în al doilea, 1,08 miliarde euro. În cel de-al treilea trimestru, finanţatorii nu au reuşit să contracteze decât un miliard de euro, cu 80 de milioane mai puţin decât în precedentul interval. Cea mai drastică scădere a fost atinsă în ultimul trimestru, când valoarea pieţei era de doar 280 milioane euro, cu 72% mai puţin decât trimestrul trecut. Reprezentanţii ALB aveau ca ţintă o valoare a pieţei de peste 6 miliarde euro pentru 2008, aceasta ajungând la puţin peste 4,8 miliarde.
În declin continuu
Anul 2009 va fi cel de-al doilea în care piaţa de leasing va înregistra o scădere, după ce în 2008 s-a depreciat cu 2,6%, de la 4,95 miliarde euro la 4,8 miliarde euro. „Estimăm că pentru 2009 piaţa va scădea cu 20-30%, aceasta fiind previziunea noastră cea mai optimistă. Valoarea totală pentru anul în curs ar putea ajunge la 3,37 miliarde euro”, a declarat preşedintele ALB, Jean-Claude Boloux. La finele anu lui trecut, „leasingul” autohton era dominat de sectorul auto, care avea o valoare de 3,38 miliarde euro, în timp ce segmentul de echipamente ocupa locul