Capturarea vasului Saldanha (cu doi marinari romani in echipaj) de catre pirati in Golful Aden a avut loc chiar pe culoarele de securitate impuse de NATO.
Mineralierul de 75.000 tdw Saldanha, la bordul caruia se afla si doi marinari romani, a fost capturat de catre pirati chiar pe culoarul impus de NATO, zona ce ar fi trebuit, in mod normal, sa fie pazita de vase inarmate apartinand organizatiei transatlantice. Adrian Mihalicoiu, liderul Federatiei Internationale a Transportatorilor din Romania, a dezvaluit ieri filmul incidentului in care a fost implicata nava greceasca. "Nava era pe culoarul de securitate. S-a apropiat o ambarcatiune rapida, cu mai multe persoane inarmate la bord, care la un moment dat au deschis focul. O fregata britanica se afla la 3-4 mile departare. Scena se putea observa cu ochiul liber. Nu stim de ce nu s-a intervenit", a declarat acesta, precizand ca, in opinia sa, in cazul in care comandantul vasului ar fi fost de nationalitate engleza, si nu romana, filmul actiunii ar fi fost altul.
In cazul de fata, fregata nu a tras nici macar un singur glont. Culoarul respectiv este folosit de navele comerciale din doua motive: pentru ca este gratuit si pentru ca scurteaza mult drumul. Ruta ocolitoare ar trece prin sudul Africii, iar costurile ar fi mult mai mari.
Mihalcioiu a precizat ca piratii sunt foarte bine organizati, avand relatii in toata Africa si chiar in spatiul european. De altfel, zona Golfului Aden, controlata de pirati somalezi si yemeniti, este una extrem de periculoasa pentru navigatie. Directorul Agentiei Romane de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare, Dorel Onaca, a explicat modul in care piratii actioneaza in majoritatea cazurilor. Astfel, mai multe nave de mici dimensiuni se apropie de navele comerciale pentru a cere alimente sau imbracaminte. Practic, la cersit sau la "give me", cum spun marinarii.