Biometria (de data asta includerea cipurilor biometrice in noile pasapoarte ce se elibereaza de la 1 ianuarie 2009) nu a starnit un interes in opinia publica decat in masura in care a reflectat o lupta interna in sanul Bisericii Ortodoxe Romane. Se stie ca inaltul cler, in ansamblul lui, este potrivnic oricarui fanatism si traditional favorabil unor relatii bune cu Guvernul, iar apelurile apocaliptice venite din cercurile unor credinciosi, dar mai ales dintre monahi (sprijinite de unii mitropoliti nemultumiti de autoritatea crescanda a Patriarhului Daniel), au fost infirmate de Sfantul Sinod printr-un comunicat care constata, pentru a rezuma, ca cine se simte lezat in libertatea lui nu are decat sa nu solicite pasaport, cu alte cuvinte, nu are decat sa nu mearga in voiaj in Statele Unite. Mai este interesant ca inaltul for bisericesc a adoptat acest comunicat in unanimitate, ceea ce dovedeste ca tine la imaginea lui de unitate "indestructibila".
Totusi, comunicatul dovedeste prudenta atunci cand semnaleaza opinia unui for laic (Grupul european pentru etica in stiinta al CE) care este impotriva implantarii in corpul uman a cipului electronic. si citeaza textual: "Utilizarea pentru scopuri nemedicale a implanturilor de informare si comunicare constituie o potentiala amenintare la demnitatea umana si societatea democratica", iar "implanturile destinate supravegherii… ar putea fi folosite de catre autoritatile statale, indivizi sau grupuri pentru a creste puterea lor asupra altora".
Comunicatul da astfel o satisfactie partiala unui grup de mitropoliti si episcopi din Ardeal (in frunte cu Mitropolitul Bartolomeu), reuniti in Sinodul Mitropolitan al Clujului etc., care s-au pronuntat separat, pe 19 februarie, impotriva cipurilor si a pasapoartelor biometrice, afirmand ca de la 1 ianuarie 2011 vor aparea si carti de identitate cu cip si prevazand