A fost odata ca niciodata o vreme in care vanzarile magazinelor de produse organice cresteau ca Fat Frumos, adica se dublau de la an la an. Proprietarii entuziasti erau mereu in cautare de noi idei - mancare organica pentru copii, cereale fara carbohidrati. Si toti credeau ca vor trai fericiti pana la adanci batraneti.
Intre timp a venit criza economica. Si "adanci batraneti" s-a transformat brusc in "astazi", cand pe buzele tuturor pasionatilor de alimente organice sta o singura intrebare: ieftin sau sanatos? Desi din rapoartele de vanzari reiese ca majoritatea au ales ieftin, romanii sunt optimisti.
Un raport (sondaj realizat in 2008, pe o perioada de 6 luni, la care au participat o mie de persoane) al companiei americane Information Resources, releva ca oamenii nu au renuntat la hrana sanatoasa, numai ca, in loc de 8 sau 9 produse pe saptamana, ei cumpara in medie 4 sau 5 acum.
Doua treimi dintre consumatori au spus ca au renuntat la achizitionarile "inutile" si aproape jumatate au recunoscut ca nu mai cumpara atat de multe produse organice pentru ca sunt foarte scumpe comparativ cu cele normale.
In Romania magazinele cu produse organice abia isi iau avant. Majoritatea s-au deschis anul trecut. Daca la inceput vanzarile au fost satisfacatoare, problemele au inceput in decembrie 2008. Unul dintre exemple este Pukka Foods.
Magazinul are circa un an de cand s-a lansat. Bogdana Ghinescu, una dintre proprietare, recunoaste ca este ingrijorata: "Trecem printr-o perioada grea din punct de vedere economic, iar oamenii prefera sa-si cheltuie banii doar pe ceea ce cred ei ca este strict necesar. Ne asteptam ca luna decembrie sa fie bogata in vanzari, dar nu a fost deloc asa cum ni s-a povestit in cartile de business. Am ramas cu o buna parte din stocul facut pentru a-l vinde in ianuarie. Am lansat chiar si cateva promotii ca sa nu ramane