Ne aflam in fata unui paradox. Unul dintre cei mai importanti pictori contemporani romani, cel mai bine vandut pe piata de arta mondiala, nu poseda, dupa 40 de ani de activitate, niciunul din propriile sale tablouri. Ca sa le admiri, fie deschizi un album sau un catalog de expozitie, fie te duci la o Agentie de voiaj, iti cumperi bilete de avion si devii globe-trotter, batand mapamondul de la un capat la altul, pentru a vizita muzeele si colectiile particulare care ii poseda lucrarile. Nicolae Maniu a fost toata viata, asa cum ii place sa spuna, „un om liber". Chiar si in anii regimului comunist traiti in Romania. Nu a vrut sa depinda niciodata de nimeni. A fost mereu propriul sau sef, dar a muncit pe branci. A pictat numai ce i-a placut, cu o incapatanare tipic ardeleneasca, dar a fost tot timpul sensibil la mersul pietei de arta. Si cum norocul este intotdeauna de partea celor puternici, nu-i asa?, destinul i-a deschis la momentul potrivit „usile" potrivite. Despre toate acestea si despre multe altele ne-a vorbit pe indelete intr-o noapte clujeana ploioasa, tocmai buna pentru a depana amintiri in fata unui pahar de vin. Neaparat rosu!
- Sunteti cel mai bine vandut pictor roman in Occident. Care este explicatia succesului?
- Pentru ca am fost descoperit de un galerist extrem de abil. Colegii mai tineri trebuie sa stie ca, pentru a fi propulsat pe piata artistica si vandut cu pret mare, depinde cine te vinde si chiar, detaliu esential, pe ce perete al galeriei este agatat tabloul. Daca nu cazi pe mana unui comerciant galerist priceput, poti sa ai talentul lui Rembrandt si tot nu poti sa vinzi. Valoarea unui artist este legata direct de pretul lucrarilor sale. Cei mai mari artisti ai secolului XX sunt si cei mai scumpi.
- Vindeti scump ?
- Ce inseamna scump pe piata de arta? Tablourile de dimensiuni mari (1,50m/ 1,8