În Vest, elevii învaţă la şcoală patru sau cinci ore pe zi. La noi, şi câte şapte ore. Un elev de clasa a X-a din Marea Britanie învaţă şase discipline, timp de 26 de ore pe săptămână. Elevul român stă în medie 33 de ore, iar numărul obiectelor de studiu este 15. Citiţi astăzi în Adevărul de Seară şi despre avantajele studierii limbilor moderne. Mai puţine ore de sport şi de limbi străine. Aceasta este noua viziune a Ministerului Educaţiei.
În timp ce alte ţări din UE acordă o importanţă majoră educaţiei fizice şi limbilor moderne, la noi, autorităţile au tăiat una din cele două ore de sport pe săptămână ale elevilor de colegiu şi o oră de limbi moderne din programa liceelor tehnologice.
Motivaţia a fost aceea că din toamnă toţi elevii trebuie să petreacă la şcoală maximum 30 de ore faţă de 32-37 câte sunt în prezent.
Măsură superficială
„În toată lumea curriculumul e centrat pe competenţe. Iar cele 15 discipline pe care le urmează liceenii români nu reprezintă competenţe”, susţine Marian Staş, expert în educaţie.
Victor Nicolae, directorul Colegiului Naţional „Gheorghe Lazăr“ din Bucureşti susţine că orele ar fi trebuit reduse la 25 săptămânal, aşa cum este în majoritatea ţărilor UE.
„Este important să ţinem cont şi de profilul liceului. Materiile reduse la uman diferă faţă de cele de la real. Să se facă cinci ore pe zi plus o oră de opţional”, spune Victor Nicolae.
Chiar şi în aceste condiţii programa rămâne una încărcată. „Nu ne putem compara cu liceeni din SUA, de pildă. Ei învaţă 20 de ore pe săptămână şi au şase materii. Noi stăm în medie şase-şapte ore pe zi şi avem 15 materii”, afirmă Albert Craiu, elev din clasa a Xl-a la Colegiul Matei Basarab şi preşedintele Consiliului Elevilor din Capitală.
Tăierea limbilor moderne, dezavantaj